Grand Theft Auto Wiki (GTA Wiki)
Grand Theft Auto Wiki (GTA Wiki)

Grand Theft Auto Online – tryb multiplayer gry Grand Theft Auto V. Zachowuje on silnik i mapę GTA V, jednak dodaje do niego tryb gry wieloosobowej. Funkcja Online została uruchomiona 1 października 2013. GTA Online jest traktowane przez Rockstar Games jako odrębna gra.

Fabuła[]

Rozgrywka rozpoczyna się na parę miesięcy przed akcją GTA V. Protagonista przylatuje do Los Santos zaproszony przez kolegę z LifeinvaderaLamara. Lamar wplątuje go w przestępczy świat Los Santos i zapoznaje go z kolejnymi osobami takimi jak – Trevor Philips, czy Martin Madrazo. Protagonista postanawia później prowadzić karierę przestępczą na własną rękę. Szukając to nowszych sposobów na łatwy zarobek kupuje nowe nieruchomości, będące przykrywkami dla jego nielegalnej działalności. W swoich kryminalnych podbojach rabuje m.in. Bank Rezerw Federalnych, ratuje świat przed szalonym miliarderem i handluje narkotyki pod przykrywką klubu nocnego.

Rozgrywka[]

Gra zachowuje znaną z GTA V swobodę, dodając nowe możliwości i możliwość gry z innymi. Nie zawiera ona normalnych misji, takich jak w trybie jednoosobowym, jednak różne tryby gry, takie jak deathmatche, wyścigi, czy walkę o przetrwanie. Każda z nich jest zlecana telefonem przez postacie fabularne lub innych graczy, którzy owe zaproszenie dostali od nich. Za każde wykonane zadanie gracz dostaje pieniądze oraz punkty RP i JP.

Gracz dostaje również możliwość utworzenia własnej postaci za pomocą kreatora postaci. Postać jest tworzona przez kreator, składający się z dostosowania wyglądu postaci i jej umiejętności. Wygląd dostosowuje się wybierając rodzinę naszego protagonisty.

Gracz ma możliwość wydania zarobionych pieniędzy na liczne atrakcje takie jak: stroje, pojazdy, bronie oraz nieruchomości, w których można przechowywać zakupione pojazdy lub rozpoczynać różne dodatkowe prace. Aby odblokować niektóre rzeczy, trzeba osiągnąć dany poziom rozwoju postaci.

Rozwój[]

Rockstar Games od początku planowało rozwijać GTA Online poprzez wydawanie kolejnych darmowych aktualizacji wzbogacających zawartość gry. Do takiej dodatkowej zawartości należą między innymi nowe tryby gry, misje, posiadłości, pojazdy, czy bronie. Pierwszą z takich aktualizacji było DLC Plażowego obiboka, wydane 19 października 2013, a najnowszą The Contract, wydane 15 grudnia 2021. Pełną listę aktualizacji można znaleźć tutaj.

29 marca 2022 roku na konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S uruchomiono subskrypcję GTA+, która daje jej posiadaczom comiesięczny zastrzyk gotówki do GTA Online ($500 000 co miesiąc), a ponadto umożliwia dostęp do nieodpłatnych nieruchomości na mapie gry, ulepszeń dla pojazdów, a także dodatkowych bonusów i zniżek.

Krytyka[]

GTA Online zostało dosyć chłodno przyjęte przez graczy. Nie spodobało im się to, że misje są mało oryginalne i opierają się na zadaniach zabij i przynieś. Kolejnym krytykowanym aspektem gry stało się dużo błędów w grze, pozwalających na łatwe ich wykorzystanie przez nieuczciwych graczy.

By temu przeciwdziałać, Rockstar na bieżąco wypuszcza łatki naprawiające błędy w grze (nawet te, niemające wielkiego wpływu na jakość gry, jak np. możliwość dostania się do North Yankton). W styczniu 2014 roku gracze, którzy zyskali nieuczciwie duże ilości pieniędzy, stracili je. Niestety gracze nadal znajdują po każdej aktualizacji od Rockstara błędy w grze, które pozwalają na nielegalne zarabianie pieniędzy.

Pomimo tego w lutym 2014 Take-Two Interactive ogłosiło, że zysk z mikropłatności do GTA Online przyniósł firmie łączny dochód wynoszący 66,5 miliona dolarów.

Ciekawostki[]

  • Akcja GTA Online rozpoczyna się około 6 miesięcy przed akcją GTA V.
    • W trakcie jednej z misji w bunkrze, Agent 14 stwierdza jednak, że jest już rok 2017. Tworzy to wiele błędów i nieścisłości wobec fabuły GTA V, jak na przykład to, że w 2017 roku Farma Braci O'Neil, doszczętnie zniszczona przez Trevora w 2013 roku, dalej istnieje, albo to, że wspomniany osobnik dalej współpracuje z Lostami mimo zabicia ich szefa i znacznej ilości ich członków.
  • W intrze, kiedy postać gracza przylatuje do miasta, we wnętrzu samolotu można dostrzec innych graczy w aktywnej sesji.
  • Jeśli gracz zostawi postać w stanie bezczynności przez 15 minut, zostanie wyrzucony z sesji. Po dwóch minutach bezczynności wyświetli się stosowna informacja. Przez ostatnie 10 sekund, zanim gracz zostanie wyrzucony, rozpocznie się odliczanie. Wyjątek stanowi oglądanie przez postać telewizji bądź położenie jej do łóżka w dowolnym mieszkaniu. W tych dwóch przypadkach stan bezczynności nie jest limitowany i postać nie zostaje wyrzucona z bieżącej sesji.
  • W GTA Online praktycznie zawsze w pojazdach znajduje się tylko kierowca.[potrzebne źródło]
  • W swobodnej rozgrywce w świecie GTA Online nie pojawiają się żadne zwierzęta, z wyjątkiem ryb i ptaków
  • Mimo że czas akcji gry dzieje się pół roku przed wydarzeniami z GTA V, w jednej z misji jest wspomniany napad na jubilera z trybu jednoosobowego. Poza tym przed napadem na jubilera w trybie fabularnym Lester wspomina o kilku gościach, którzy mogliby wziąć udział w skoku, ale stwierdza, że są zbyt nieprzewidywalni. Możliwe, że chodzi mu o postacie z GTA Online.
  • W przeciwieństwie do GTA V, w GTA Online nie można oderwać kół po uderzeniu w inny samochód np. ciężarówką – odpadają one jedynie po eksplozji pojazdu.
  • Gdy w GTA V gracz dość mocno uszkodzi pojazd, to często nie będzie się dał uruchomić za pierwszym razem. W GTA Online zawsze będzie można uruchomić silnik za pierwszym razem.

Galeria[]

Przypisy

  1. Gra jest załączona do Grand Theft Auto V.