Grand Theft Auto Online – tryb multiplayer gry Grand Theft Auto V. Zachowuje on silnik i mapę GTA V, jednak dodaje do niego tryb gry wieloosobowej. Funkcja Online została uruchomiona 1 października 2013. Tytuł ten jest drugim oficjalnym multiplayerem w serii GTA od Rockstar Games.

Fabuła[edytuj | edytuj kod]

Rozgrywa rozpoczyna się na parę miesięcy przed akcją GTA V. Protagonista przylatuje do Los Santos zaproszony przez kumpla z LifeinvaderaLamara. Lamar wplątuje go w przestępczy świat Los Santos i zapoznaje go z kolejnymi osobami takimi jak – Trevora Philipsa, czy Martina Madrazo. Protagonista postanawia później prowadzić karierę przestępczą na własną rękę. Szukając to nowszych sposobów na łatwy zarobek kupuje nowe nieruchomości, będące przykrywkami dla jego nielegalnej działalności. W swoich kryminalnych podbojach rabuje m.in. Bank Rezerw Federalnych, ratuje świat przed szalonym miliarderem i handluje narkotyki pod przykrywką klubu nocnego.

Rozgrywka[edytuj | edytuj kod]

Gra zachowuje znaną z GTA V swobodę, dodając nowe możliwości i możliwość gry z innymi. Nie zawiera ona normalnych misji, takich jak w trybie jednoosobowym, jednak różne tryby gry, takie jak deathmatche, wyścigi, czy walkę o przetrwanie. Każda z nich jest zlecana telefonem przez postacie fabularne lub innych graczy, którzy owe zaproszenie dostali od nich. Za każde wykonane zadanie gracz dostaje pieniądze oraz punkty RP i JP.

Gracz dostaje również możliwość utworzenia własnej postaci za pomocą kreatora postaci. Postać jest tworzona przez kreator, składający się z dostosowania wyglądu postaci i jej umiejętności. Wygląd dostosowuje się wybierając rodzinę naszego protagonisty.

Gracz ma możliwość wydania zarobionych pieniędzy na liczne atrakcje takie jak: stroje, pojazdy, bronie oraz nieruchomości, w których można przechowywać zakupione pojazdy lub rozpoczynać różne dodatkowe prace. Aby odblokować niektóre rzeczy, trzeba osiągnąć dany poziom rozwoju postaci.

Krytyka[edytuj | edytuj kod]

GTA Online zostało dosyć chłodno przyjęte przez graczy. Nie spodobało im się to, że misje są mało oryginalne i opierają się na zadaniach zabij i przynieś. Kolejnym krytykowanym aspektem gry stało się dużo błędów w grze, pozwalających na łatwe ich wykorzystanie przez nieuczciwych graczy.

By temu przeciwdziałać, Rockstar na bieżąco wypuszcza łatki naprawiające błędy w grze (nawet te, niemające wielkiego wpływu na jakość gry, jak np. możliwość dostania się do North Yankton). W styczniu 2014 roku gracze, którzy zyskali nieuczciwie duże ilości pieniędzy, stracili je. Niestety gracze nadal znajdują po każdej aktualizacji od Rockstara błędy w grze, które pozwalają na nielegalne zarabianie pieniędzy.

Pomimo tego w lutym 2014 Take-Two Interactive ogłosiło, że zysk z mikropłatności do GTA Online przyniósł firmie łączny dochód wynoszący 66,5 miliona dolarów.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Akcja GTA Online rozpoczyna się około 6 miesięcy przed akcją GTA V.
    • W trakcie jednej z misji w bunkrze, Agent 14 stwierdza jednak, że jest już rok 2017. Tworzy to wiele błędów i nieścisłości wobec fabuły GTA V, jak na przykład to, że w 2017 roku Farma Braci O'Neil, doszczętnie zniszczona przez Trevora w 2013 roku, dalej istnieje, albo to, że wspomniany osobnik dalej współpracuje z Lostami mimo zabicia ich szefa i znacznej ilości ich członków.
  • Mimo że w GTA Online można grać tylko poprzez posiadanie GTA V, to jest traktowany przez Rockstar jako osobna gra.
  • W intrze, kiedy postać gracza przylatuje do miasta, we wnętrzu samolotu można dostrzec innych graczy w aktywnej sesji.
  • Jeśli gracz zostawi postać w stanie bezczynności przez 15 minut, zostanie wyrzucony z sesji. Po dwóch minutach bezczynności wyświetli się stosowna informacja. Przez ostatnie 10 sekund, zanim gracz zostanie wyrzucony, rozpocznie się odliczanie. Wyjątek stanowi oglądanie przez postać telewizji bądź położenie jej do łóżka w dowolnym mieszkaniu. W tych dwóch przypadkach stan bezczynności nie jest limitowany i postać nie zostaje wyrzucona z bieżącej sesji.
  • W GTA Online nie pojawiają się żadne zwierzęta, z wyjątkiem ryb i ptaków.
  • Mimo że czas akcji gry dzieje się pół roku przed wydarzeniami z GTA V, w jednej z misji jest wspomniany napad na jubilera z trybu jednoosobowego. Poza tym przed napadem na jubilera w trybie fabularnym Lester wspomina o kilku gościach, którzy mogliby wziąć udział w skoku, ale stwierdza, że są zbyt nieprzewidywalni. Możliwe, że chodzi mu o postacie z GTA Online.

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Przypisy

  1. Gra jest załączona do Grand Theft Auto V.