FANDOM

Taksi (Taxi) on neliovinen taksiauto, joka on jossain muodossa esiintynyt jokaisessa Grand Theft Auto -pelissä paitsi Grand Theft Auto: Londonissa ja Grand Theft Auto: Chinatown Warsissa, joissa London Cab ja Cabbie täyttävät taksiauton roolin. HD-universumissa taksin valmistajat ovat Declasse ja Vapid.

Taksit ovat amerikkalaiseen tapaan yleensä keltaisia, Grand Theft Auto V:ssä esiintyy osittain sininen versio. Taksit ovat yleisimpiä tiellä liikkuvia autoja, ja niitä voi kohdata oikeastaan kaikkialla. 3D-universumissa ja GTA V:ssä takseilla voidaan suorittaa Taksikuski-sivutehtäviä.

Ulkoasu Muokkaa

2D Universe Muokkaa

Grand Theft Auto 1:ssä taksista on kolme versiota, joista jokainen esiintyy ainoastaan yhdessä kaupungissa:

Grand Theft Auto 2:n taksi ei suuremmin muistuta mitään tosielämän autoa, vaikka siinä onkin jonkin verran samaa näköä kuin Pantossa.

3D-universumi Muokkaa

Grand Theft Auto III aloitti perinteen, jossa taksi pohjautuu samaan automalliin kuin poliisiauto:

Grand Theft Auto IV Muokkaa

Grand Theft Auto IV:n taksista on kaksi versiota, jotka esiintyvät liikenteessä yhtä usein:

  • Ensimmäinen, Declassen valmistama versio, on muunnettu Merit, jonka esikuva vuorostaan on 2000-2005 Chevrolet Impala.
  • Toinen, Vapidin valmistama versio, muistuttaa 1992-1997 Ford Crown Victoriaa. Sen siviiliversio, Stanier, ei esiinny pelissä, vaan se esiteltiin vasta GTA V:ssä. Vapid-taksin puskurit voivat olla keltaiset, mustat tai harmaat, kuten GTA Liberty City Storiesissa.

Taksikyltin lisäksi taksien katolla on joskus mainoskylttejä, jotka voivat irrota kolareissa, kuten taksikyltitkin. Autojen ulkonäkö jäljittelee New Yorkin taksien maalausta.

Pelaaja voi matkustaa taksilla maksua vastaan, mikä on usein nopeampaa kuin ajaminen itse.

Grand Theft Auto V Muokkaa

Kaikki taksit pohjautuvat toisen sukupolven Stanieriin, joka muistuttaa 1998-2011 Ford Crown Victoriaa, mutta ajovalot ovat samankaltaiset kuin 1991-1996 Chevrolet Capricessa. Takseja operoi Downtown Cab Co., joka on maalannut autot sinikeltaisiksi. Tämä on ensimmäinen kerta GTA-pelisarjassa, kun taksi ei ole kokonaan keltainen.

Suorituskyky Muokkaa

2D-universumi Muokkaa

Varhaiset taksit eivät ole houkuttelevia varastettavia keskinkertaisen suorituskykynsä vuoksi. GTA 1:n taksit ovat hitaita, mutta toisaalta niiden ohjattavuus on hyvä. GTA 2:ssa tilanne on päinvastainen, taksi on kohtalaisen nopea, mutta ohjautuu laiskasti. Taksin kolarikestävyys on 2D-universumissa keskinkertainen.

3D-universumi Muokkaa

Taksin suorituskyky vaihtelee suuresti GTA III:n ja GTA Vice City Storiesin välillä, mutta pääsääntöisesti taksin suorituskyky on luokkaa "ei huono eikä loistava". Kiihtyvyys, huippunopeus ja kestävyys ovat kaikki keskitasoa, ja ohjaus on säyseä. Näin ollen taksi ei ole mikään loistava autovalinta, mutta täyttää tehtävänsä.

Grand Theft Auto IV Muokkaa

Merit-taksi kiihtyy hyvin ja pystyy keskitasoa parempaan huippunopeuteen. Jarrut ja kyky nopeisiin kaarroksiin ovat taksissa parempia kuin Meritissä. Kolarikestävyys on riittävä.

Stanier-pohjainen taksi kiihtyy myös hyvin ja pystyy niin ikään keskitasoa parempaan huippunopeuteen. Jarrutusmatka on erittäin lyhyt ja auto suoriutuu hyvin kaarroksista. Auto kestää kolareita hyvin.

Grand Theft Auto V Muokkaa

Kuten Police Cruiserilla, taksilla on hyvä kiihtyvyys, keskinkertaista parempi huippunopeus ja kelvolliset jarrut.

Taksikuski-sivutehtävä Muokkaa

Taksilla ja Cabbiella voidaan pelata Taksikuski-sivutehtävää, jossa pelaajan pitää kuljettaa matkustajia eri kohteisiin tietyssä ajassa.

Takisyhtiöt Muokkaa

Palkkiot Muokkaa

Grand Theft Auto 2 Muokkaa

Sijainnit Muokkaa

Taksi esiintyy yleisesti liikenteessä, ja se on tuttu näky lähestulkoon kaikkialla.

Grand Theft Auto 1 Muokkaa

Grand Theft Auto 2 Muokkaa

Grand Theft Auto III Muokkaa

Grand Theft Auto: Vice City Muokkaa

Grand Theft Auto Advance Muokkaa

Grand Theft Auto: San Andreas Muokkaa

  • Esiintyy liikenteessä runsaasti, erityisesti kaupunkialueilla.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories Muokkaa

  • Pysäköity Mean Street Taxisin taksiasemalle Trentonissa, Portlandissa.
  • Joskus pysäköity Newportin parkkihallin ylimmälle tasolle.
  • Usein pysäköity Francis International Airportin terminaalin eteen, portaiden viereen.

Grand Theft Auto: Vice City Stories Muokkaa

Grand Theft Auto IV Muokkaa

Molemmat versiot

Merit-pohjainen versio

Stanier-pohjainen versio

Grand Theft Auto V Muokkaa

Grand Theft Auto Online Muokkaa

  • Taksi ei esiinny liikenteessä, mutta se voidaan kutsua paikalle, jos pelaajalla on käteistä.
  • Voidaan avata Pegasus-ajoneuvona, kun pelaaja on saavuttanut Sponsorship Tier 25:n Arena Warissa.

Triviaa Muokkaa

  • GTA Vice Cityssä, GTA San Andreasissa ja GTA IV:ssä pelaaja saa taksin varastaessaan 11-24 dollaria.
  • GTA III.ssa ja GTA Vice Cityssä taksista saattaa erittäin harvoin puuttua taksikyltti. Kyltin valo kuitenkin näkyy.
  • Jos protagonisti kuolee kesken tehtävän GTA Vice Cityssä, GTA: Liberty City Storiesissa ja GTA Vice City Storiesissa, sairaalalle ilmestyy taksi, joka vie pelaajan sinne, mistä hän sai tehtävän.

Grand Theft Auto: Vice City Muokkaa

  • Taksin tuulilasissa on valkoisia pisteitä heijastuskartan sijoituksessa tapahtuneen virheen vuoksi.
  • Lähellä Escobar International Airportia on mainoskyltti, jossa lukee "Lomaile Liberty Cityssä". Kyltin kuvassa on GTA III:n taksi, vaikka sen tosielämän esikuvat esiteltiin vasta 5-6 vuotta GTA Vice Cityn tapahtuma-ajan (1986) jälkeen.

Grand Theft Auto: San Andreas Muokkaa

  • Kun pelaaja on kännykkäversiossa suorittanut Taksikuski-sivutehtävän, varastaa tekoälyn ohjaaman taksin, tulee ulos ja astuu uudestaan sisään, taksin varastuskuvake vaihtuu tavallisen auton kuvakkeesta lowrider-auton kuvakkeeksi, vaikka taksi ei ole lowrider.

Grand Theft Auto IV Muokkaa

  • Taksista oli alun perin olemassa myös musta versio. Se esiintyy Vladimir Glebovin trailerissa.
  • Joskus kun Niko heittää taksin matkustajan ulos, matkustaja voi väittää autoa omakseen tai vaimonsa autoksi.
  • Kaikkien taksien, myös Romanin taksin, tunnus on LC2708.

Grand Theft Auto V Muokkaa

  • Taksin takakontissa olevan Taxi Cab -tekstin alla on teksti Police Cruiser, jonka voi nähdä katsottaessa läheltä ja tietystä kulmasta. Tämä johtuu siitä että taksi käyttää samaa tekstuurikarttaa kuin Police Cruiser.
  • Taksin takaovissa on varoitus "Kuljettaja kantaa tuliasetta ja käyttää sitä puolustautumiseen". Kuitenkaan taksinkuljettajilla ei koskaan ole asetta.
  • Joskus kun pelaaja nousee taksin kyytiin matkustajana, protagonisti sanoo autoa varastettaessa käytettävän repliikin.
  • Taksin käydessä tyhjäkäynnillä sen moottorista kuuluu koputtava ääni. Tämä luultavasti viittaa siihen, kuinka tosielämän taksien moottorit kuluvat nopeasti.
  • Jos pelaajalla ei ole varaa taksimatkaan, hän saa etsintäkuulutustason ja taksin kuljettaja luultavasti kiroilee hänelle.
  • Taksista oli ilmeisesti toinenkin versio, koska Stanier-taksin sisäinen nimi on TAXI2. Poistettu versio oli mahdollisesti GTA IV:n Merit-pohjainen taksi.

Katso myös Muokkaa