FANDOM

Grand Theft Auto V on Grand Theft Auto- pelisarjan viidestoista osa, joka julkaistiin 17.9.2013.

PelialueMuokkaa

Peli sijoittuu Los Santosiin ja sen lähiympäristöön, kuten Grand Theft Auto: San Andreas. GTA V:ssä on suurin ympäristö kaikista Grand Theft Auto -peleistä. Koko GTA V:n alue on noin kolme kertaa sen edeltäjän, GTA IV:n kokoinen.

PelimekaanikkaMuokkaa

Grand Theft Auto V sisältää monia elementtejä muista sarjan peleistä. Pelissä pystyy tehtävien lisäksi mm. ryöstämään rahakuljetuksia sekä ruokakauppoja, ottamaan kyytiin prostituoituja, jahtaamaan varkaita, ja tuunaamaan autoja. Autoja on paranneltu ja niillä onkin huomattavasti parempi ajofysiikka, joten ajaminen tuntuu enemmän kilpa-ajopeliltä, verrattuna Grand Theft Auto IV:een. Ampumismekaanikkaa on myös paranneltu. Erilaisia lyömäaseitakin on lisätty. Esimerkiksi keskisormen näyttäminen ihmisille on yksi monista uusista ominaisuuksista. Uutena tulee myös monipuolisemmat älypuhelimet, joissa on mm. pääsy pelin sisäiseen internettiin, kuvien ottaminen ja niiden jakaminen Social Clubissa sekä yhteydenpito ja viestien lähettäminen kavereille. Pelissä on kolme pelattavaa päähahmoa, joita pystyy vaihtamaan Story Modessa.s

AjoneuvotMuokkaa

Pelissä on reilusti enemmän ajoneuvoja aikaisempiin Grand Theft Auto -pelisarjan peleihin verrattuna, joista uusina tulee lentokoneet ja polkupyörät, joita ei ole ollut käytössä GTA San Andreaksen lisäksi muissa sarjan peleissä. Ajoneuvoja on myös ostettavissa pelin internetissä.

AseetMuokkaa

Ammunation

Aseita voi hankkia Ammu-Nation-kaupoista

Aseita ja panoksia pystyy ostamaan Ammu-Nation-kaupoista. Kuten sarjan aiemmissakin peleissä, valikoimaan kuuluu lukuisia erilaisia pistooleja, kiväärejä, lyömäaseita sekä muuta astetta raskaampaa kalustoa.

Uusina aseina tulee esimerkiksi Homing launcher, rail- ja minigun sekä nyrkkirauta.  Aseita ei enää valita nuolinäppäimillä, vaan valinta "asepyörästä", joka on tuttu mm. Rockstarin Red Dead Redemptionista.

Hahmon muokattavuusMuokkaa

TuxedoTrevor-GTAV

Vaatteita on mahdollista ostaa useista erityylisistä vaatekaupoista.

Michael, Franklin, Trevor sekä GTA Onlinen hahmo voivat ostaa asuja Los Santoksen lukuisita vaatekaupoista sekä käydä parturissa. Pelissä voi ottaa hahmolle myös tatuointeja sekä lisätä tai ajaa partaa.  

MoninpeliMuokkaa

Pelin myötä julkaistiin myös GTA Online, mikä mahdollistaa erilaisten tehtävien tekemisen Los Santoksessa omalla hahmolla. Tehtävämuotoja ovat mm. Heists, Races, Deathmatches sekä Last Man Standing. Pelaajan on mahdollista liittyä jengeihin, ostaa oma autotalli tai asunto sekä autoja jne. Hahmoa luodessa sille on mahdollista valita vanhemmat ja iso vanhemmat, mitkä vaikuttavat sen ulkonäköön ja muokata hahmon taitoja sekä elämäntapoja.

PelialueMuokkaa

LSMontage-GTAV

Los Santoksesta löytyy 40 erilaista aluetta.

Grand Theft Auto V:n pelialueena toimii Los Angelesiin perustuva Los Santos ja sen lukuisat lähialueet. Los Santoksesta löytyy monenlaisia eri yrityksiä sekä aktiviteettejä, kuten  Los Santos International Airport, Golf-klubi ja tenniskenttiä. Pelialue on tehty muistuttamaan monilta osin GTA San Andreaksen pelialuetta. Los Santoksen keskustan lisäksi löytyy myös monia pienempiä alueita kuten mm. Sandy Shores, missä Trevor Philips asuu. Kaupungista löytyy köyhempiä että rikkaampia asuinalueita, joista näkyvimpiä esimerkkejä ovat East Los Santos ja Rockford Hills.

AktiviteetitMuokkaa

Hahmot Muokkaa

ProtagonistsOnMission-GTAV

Franklin, Trevor ja Michael

Grand Theft Auto V:ssä on kolme pelattavaa päähahmoa, Michael De Santa, Trevor Philips ja Franklin Clinton. Michael on eläkkeellä oleva pankkiryöstäjä, joka on kyllästynyt tavalliseen, seesteiseen perhe-elämään ja päätyy pelin tapahtumien myötä takaisin rikosten pariin.. Trevor on puolestaan ollut hänen paras ystävä jo kauan ennen kuin Michael jätti rikolliselämän taakseen. Trevor on luonteeltaan äkkipikainen psykopaatti. Nuorin hahmoista on Franklin, joka toimii ulosottomiehenä. Hänellä on pitkä historia autojen parissa, mutta ei vielä varsinais kokemusta rikoksista, ennen kuin hän tapaa alan ammattilaiset, Trevorin ja Michaelin.

Muihin pelin päähenkilöihin kuuluu: Michaelin vaimo; Amanda De Santa, Michaelin lapset; Jimmy De Santa ja Tracey De Santa, Lamar Davis, Franklinin ystävä, Trevorin tossunalla oleva partneri Ron Jakowski sekä Lester Crest, joka hoitaa pelin ryöstöjen ja operaatioiden suunnittelun.

Media Muokkaa

Uudemmat versiot Muokkaa

GTA V:stä julkaistiin marraskuussa 2014 uudistetut versiot PS4:lle ja Xbox One:lle. Merkittävimpiä uudistuksia on parempi kuvanlaatu ja grafiikka, autojen ja musiikin lisäys, uusia easter eggsejä ja odotettu First-person-mode, joka mahdollistaa pelaamisen ensimmäisessä persoonassa. PC sai oman versionsa lokakuussa 2015, jonka mukana tuli Rockstar video editor, mikä mahdollistaa lyhytelokuvien tekemisen GTA V:ssä ja pelikuvan tallentamisen. Tämä ominaisuus on saatavilla vain PC- ja Next Gen-alustoilla.