FANDOM

Tällä sivulla käsitellään Grand Theft Auto: San Andreasissa havaittuja glitchejä.

Ammu-Nationin glitchit Muokkaa

  • Jos pelaaja aloittaa Ammu-Nationin ampumaratahaasteen omistaessaan tiettyjä aseita ja lähtee pois suorittamatta haastetta loppuun, kyseisten aseiden ammusmäärä tuplaantuu. Glitch vaikuttaa seuraaviin aseisiin: Äänenvaimennettu 9mm, Desert Eagle, Katkaistu haulikko, Rynnäkköhaulikko, Tec-9, MP5/SMG ja M4.
  • Jos pelaaja aloittaa ampumaratahaasteen omistaessaan Pumppuhaulikon, se katoaa.
  • Jos pelaaja ampumaratahaasteen pistooli- ja Micro-SMG -kierroksilla katsoo taaksepäin, Carlin käsi kääntyy tähtäämään aseella taaksepäin, mutta ruumis pysyy paikallaan, jolloin käsi vääntyy luonnottomasti ja menee ruumiin läpi.
  • Jos pelaaja ampuu Ammu-Nationin myyjää päähän kiikarikiväärillä, myyjä ampuu pelaajaa hetken ennen kuin putoaa kuolleena lattialle. Lisäksi hänen päänsä pysyy kiinni ruumiissa, toisin kuin yleensä.
  • Jos pelaaja on aktivoinut "Jalankulkijat hyökkäävät" -huijauskoodin ja menee ampumaradan sisältävään Ammu-Nationiin, radalla olevat ihmiset yrittävät ampua pelaajaa, ja jatkavat sitten maalitaulujen ampumista, mutta eivät palaa oikeille paikoilleen.

Andromada Muokkaa

Tehtävässä Stowaway pelaaja voi varastaa Andromada -lentokoneen, jota ei ole tarkoitettu pelaajan ohjattavaksi, aktivoimalla alkuintron aikana "Räjäytä kaikki autot" -huijauskoodin. Kone pysyy paikallaan ja pelaaja voi astua sisään, mutta konetta ei voi ohjata eikä pelaaja voi edes tulla enää ulos. Koneen varastamiseen on myös muita keinoja, katso tarkemmin artikkeli Andromada.

Autoja toistensa sisällä Muokkaa

Kun pelaaja ajaa San Andreasin moottoriteillä (ja erityisesti pitkillä silloilla, kuten Gant Bridgellä ja Garver Bridgellä), hän voi joskus kohdata tekoälyn ohjaamia autoja, jotka ovat ilmestyneet toistensa sisälle ja ovat siksi jumissa. Autot vaurioituvat ja lopulta syttyvät tuleen sekä räjähtävät. Tiellä voi myös kohdata autoja, joiden perä on uponnut maahan.

Autotalliglitch Muokkaa

Joskus kun pelaaja työntää ajoneuvon hylkyä talliin, hylky katoaa, erityisen usein jos se koskettaa tallin ovea.

Beagle pihatiellä Muokkaa

Fort Carsonin eteläosassa on talo, jonka pihatielle ilmestyy Beagle. Lentokone ei mahdu paikalleen, vaan menee talon ja vieressä olevan palmupuun läpi. Tämän vuoksi kone yleensä räjähtää kosketuksesta, sisään astumisesta tai itsestään. Beagle ei selvästikään kuulu paikalle, vaan kyse on kaikella todennäköisyydellä koodausvirheestä: paikalle oli tarkoitus ilmestyä jokin toinen ajoneuvo.

Ei asiakkaita taksikuskille Muokkaa

Jos pelaaja on kulkenut liian kauas San Andreasista, Taksikuski -sivutehtävässä ei ehkä ole ollenkaan asiakkaita saatavilla. Tämän vuoksi on suositeltavaa suorittaa sivutehtävä varmuuden vuoksi aikaisin, ainakin ennen tehtäviä Freefall ja Saint Mark's Bistro, joissa pelaajan täytyy lentää kauas merelle.

Ei liikennettä Muokkaa

Joskus kun pelaaja ajaa tai lentää erittäin nopeasti ja sitten yhtäkkiä pysähtyy, teillä ei ole ollenkaan liikennettä. Ainoastaan jalankulkijat ja pysäköidyt ajoneuvot ilmestyvät. Tämä voi tapahtua myös jos CJ kuolee sisätiloissa. Glitchin voi korjata astumalla sisään rakennukseen tai aloittamalla sivutehtävän.

Ensihoitaja-glitch Muokkaa

Jos kuolleen jalankulkijan ruumis katoaa juuri kun ambulanssin ensihoitajat ovat juoksemassa sen luo, ensihoitajat suorittavat silti elvytysanimaation, ikään kuin ruumis olisi yhä siinä.

Helikopteri maan alla Muokkaa

Jos pelaajaa jahtaa Police Maverick (takaa-ajotaso on 3 tähteä tai enemmän) ja hän on jyrkkiä mäkiä sisältävällä alueella, kuten Baysiden alueella, helikopteri voi ilmestyä mäen sisälle, josta se ei pääse pois.

HPV-1000:n sireeni Muokkaa

Vaikka HPV-1000 on poliisiajoneuvo, sen sireeni ei jostain syystä saa muita ajoneuvoja väistämään, toisin kuin muilla hälytysajoneuvoilla.

Katoava ilma-alus Muokkaa

Jos pelaajan ohjaama lentokone tai helikopteri räjähtää Carlin ollessa sisällä, se katoaa. Hydran suihkumoottoreiden suihkut jäävät näkyviin.

Kummitus-Traktori/Tug/Baggage/Forklift Muokkaa

Jos CJ varastaa tekoälyn ohjaaman Traktorin, Tugin, Baggagen, Forkliftin tai muun yksipaikkaisen ajoneuvon oikealta puolelta, CJ lyö kuljettajan pään kojelautaan nyrkillä lyömisen sijaan, ja ajoneuvo lähtee ajamaan itsestään. Glitch johtuu siitä, että tässä tilanteessa peli luulee kuljettajaa pelkäksi matkustajaksi, ja autoilijat on ohjelmoitu yrittämään pakenemista, jos pelaaja yrittää ryöstää auton matkustajan puolelta.

Kyynelkaasu-glitch Muokkaa

Jos pelaaja heittää kyynelkaasukanisterin väkijoukkoon ja tappaa jonkun kaasulle altistuvan veitsellä ns. stealth kill - metodilla, kaikki kaasulle altistuvat hahmot kuolevat.

Laskuvarjon pitely Muokkaa

Jos PC-versiossa pelaajalla on yllään laskuvarjo ja hän painaa F1-näppäintä siirtyäkseen replay-muotoon, CJ pitelee laskuvarjoa kädessään kuten asetta, koska laskuvarjo on teknisesti ottaen ase.

Laukkupommin kestävä tyttöystävä Muokkaa

Tyttöystävät ovat jostain syystä immuuneja laukkupommien räjähdyksille, vaikka muut räjähdykset ja kaikki muut aseet tekevät heille vahinkoa normaalisti.

Lentävä juna Muokkaa

Tehtävässä Snail Trail pelaajaa vastaan tulee Freight -junia. Jos hän lähtee seuraamaan yhtä, juna ajaa normaalisti Cranberry Stationille asti, mutta siellä se kääntyy pois kiskoilta ja lentää kartan halki Red Countylle, missä se palaa kiskoille ja jatkaa taas matkaa normaalisti. Glitchin katsominen vaatii tehtävässä epäonnistumista.

Glitch aiheutuu siitä, että Freight on koodattu ajamaan vain Cranberry Stationille asti. Sieltä juna lähtee suoraan kohti seuraavia koordinaatteja Red Countyssa lyhintä mahdollista reittiä, eikä raiteita pitkin.

Los Floresin epäkiinteä silta Muokkaa

Los Floresissa on silta, jonka kannattimet eivät ole kiinteät, vaan pelaaja voi ajaa niiden läpi.

Maalaispoliisit väärässä paikassa

Joskus mm. Santa Maria Beachin ja Mulhollandin alueella esiintyy maalaispoliiseja ja Rangereita, vaikka näillä alueilla kuuluisi esiintyä vain tavallisia poliiseja.

Madd Doggin kartanon glitchit Muokkaa

  • Jos pelaaja tallentaa pelin Madd Doggin kartanossa, pelaaja ei ehkä voi enää pelata koripalloa, koska kentillä ei ole palloa. Glitch ei tapahdu aina, eikä ehkä tapahdu ollenkaan pelin PS2-versiossa, mutta varminta on olla tallentamatta peliä kartanossa.
  • Jos pelaaja tallentaa pelin kartanossa, hän ei ehkä pysty kuntoilemaan, koska peli väittää pelaajan kuntoilleen maksimimäärän sinä päivänä, vaikka hän ei olisikaan tehnyt niin. Glitchin vaikutuksen voi poistaa tallentamalla muualla monta kertaa peräkkäin.
  • Jos pelaaja tallentaa pelin kartanossa, hän voi päätyä toiselle ovelle ja jäädä jumiin kartanoon.

Monsterglitch Muokkaa

Jos pelaaja ajaa Monsterilla toisen auton päälle niin, että yksi rengas on auton konepellin tai takakontin päällä, ja sitten menee sisään kyseiseen autoon, hän voi sinkoutua ilmaan tai ilmestyä toiseen paikkaan.

Näkymätön penkki

Vaikka pelaaja tuhoaa puistonpenkin, ja sen kappaleet katoavat, jalankulkijat voivat yhä istuutua ilmaan penkin paikalle, ikään kuin penkki olisi yhä siinä.

Police Maverickin kaiutin Muokkaa

Jos pelaaja ampuu häntä jahtaavan Police Maverickin alas nopeasti sen puhuessa pelaajalle, lentäjän repliikki pyörii loppuun asti, vaikka kopteri on syöksymässä maahan.

Päätön CJ Muokkaa

Jos moninpelissä Pelaaja 2 lyö Katanalla Pelaaja 1:n pään irti, moninpelisessio päätyy, mutta yksinpelissä Carlilta puuttuu edelleen pää (paitsi välivideoissa), kunnes pelaaja lataa pelin uudestaan.

Raketin torjuminen Muokkaa

Jos pelaaja osuu lentävään singon ammukseen, rakettiin tai ohjukseen luoteja ampuvalla aseella, raketti/ohjus sinkoutuu satunnaiseen suuntaan paljon tavallista suuremmalla nopeudella.

Törmäilevät lentokoneet Muokkaa

Tämä on yleinen ja ärsyttävä ominaisuus pelissä: välillä tekoälyn ohjaamat lentokoneet syöksyvät maahan, jolloin ne voivat aiheuttaa tuhoa ja tappaa CJ:n. Useimmiten lentokoneet törmäävät korkeisiin esteisiin, kuten Los Santosin pilvenpiirtäjiin tai Mount Chiliadin huippuun, mutta joskus ne putoavat suoraan maahan vaikka ympäröivä maasto on tasaista. Toisinaan kun pelaaja tulee ulos rakennuksesta oltuaan sisällä muutaman minuutin, lentokone ilmestyy liian matalalle ja törmää johonkin. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että lentokoneiden reitit ja lentokorkeudet ovat sattumanvaraisia.

Vauriot väärässä paikassa Muokkaa

Joskus kun tekoälyn ohjaama ajoneuvo törmää pelaajan auton perään (tai päinvastoin), osuman perään saaneen auton perä säilyy ehjänä ja keula vaurioituu. Vastaavasti osuma keulaan vaurioittaa perää.

Vialliset tasoristeyksen puomit Muokkaa

Dohertyssa rautatien tasoristeyksen sulkupuomit ovat liian korkealla ja liikaa oikealla. Ne kuitenkin toimivat.

Väärät poliisiautot Muokkaa

Joskus kun pelaaja lentää kaupungista toiseen, määränpään kaduilla esiintyy lähtökaupungin poliisiautoja. Esim. San Fierron poliisiautoja Los Santosissa.