FANDOM

Frank Tenpenny on hahmo ja päävihollinen Grand Theft Auto: San Andreasissa.

KuvausMuokkaa

FrankTenpenny-GTASA

Frank Tenpenny.

Tenpenny on korruptoitunut Los Santosin poliisilaitoksen poliisi ja kuuluu C.R.A.S.H. (Community Resources Against Street Hoodlums) -yksikköön Eddie Pulaskin, Jimmy Hernandezin ja hetkellisesti Ralph Pendelburyn kanssa. Vaikka Tenpenny ja C.R.A.S.H. teeskentelevät olevansa tavallisia poliiseja, todellisuudessa he ovat poikkeuksellisen korruptoituneita ja tekevät yhteistyötä joidenkin jengien kanssa rahan vuoksi, sekä käyttävät itse rajua väkivaltaa.

Tenpennyn ääninäyttelijänä toimi Samuel L. Jackson, jota Tenpenny myös muistuttaa hieman ulkoisesti.

Historia Muokkaa

Tenpenny työskentelee Eddie Pulaskin ja kolmannen C.R.A.S.H.in jäsenen kanssa. Aluksi kolmas jäsen oli Ralph Pendelbury, mutta The Introductionissa Tenpenny määräsi uuden tulokkaan, Jimmy Hernandezin tappamaan Pendelburyn, koska tämä oli kerännyt todisteita Tenpennyn ja Pulaskin korruptiosta.
FrankTenpenny-Artwork

Taidekuva Frank Tenpennystä.

Suhde Carl Johnsoniin Muokkaa

Tenpenny on tuntenut Carl Johnsonin ainakin vuodesta 1987, jolloin Carlin nuorempi veli Brian kuoli. Tenpenny härnää mielellään Carlia ja muistuttaa häntä hallitsevasta asemastaan. Hän ja Pulaski kiristävät useita Grove Street Familiesin jäseniä, kuten Big Smokea ja Ryderiä, mutta Tenpenny nauttii erityisesti Carlin hallitsemisesta. Hän teetättää Carlilla useita likaisia töitään, uhaten lavastaa tämän syylliseksi Pendelburyn murhaan.

Yhteydet jengeihin Muokkaa

Vaikka Tenpenny väittää ajavansa Los Santosin jengit sotimaan toisiaan vastaan jotta ne tuhoaisivat toisensa, todellisuudessa hän on liitossa Ballasin kanssa joka, toisin kuin GSF, haluaa myydä kovia huumeita kuten crackia. C.R.A.S.H. antaa Ballasin tuoda kaupunkiin crackia, ja monet GSF:n jäsenet jäävät koukkuun siihen, heikentäen jengiä. Tenpenny saa GSF:n tärkeän jäsenen Big Smoken pettämään jenginsä ja liittoutumaan hänen kanssaan järjestämällä Big Smoken crack-bisneksen johtajaksi. Smoke taivuttelee vuorostaan Ryderin vaihtamaan puolta.

Tenpenny ja Pulaski määräävät Ballasit murhaamaan GSF:n johtajan ja Carlin veljen Sweet Johnsonin, mutta Sweetin sijaan iskussa kuolee hänen äitinsä Beverly. Tapaus saa Carlin odotetusti saapumaan Los Santosiin, ja C.R.A.S.H. ottaa hänet kiinni, väärentää todisteita Carlin syyllisyydestä Pendelburyn murhaan (pakottaen Carlin tottelemaan heitä kaikessa) ja jättää hänet Ballasin alueelle. Hernandez varoittaa Carlia yrittämästä lähteä kaupungista.

Myöhemmin Sweet haavoittuu suuressa taistelussa Mulholland Intersectionin alla, ja joutuu vankilaan. C.R.A.S.H. sieppaa Carlin varmistaakseen ettei hänkin jää tavallisten poliisien pidättämäksi, ja kuljettaa hänet kauas maaseudulle Whetstoneen. C.R.A.S.H. määrää CJ:n tappamaan FBIn todistajan, ja uhkaa siirrättää Sweetin Ballasien selliosastolle, jos hän yrittää kostaa Big Smokelle. Myöhemmin Tenpenny ja Pulaski turvautuvat Carliin muidenkin C.R.A.S.H.in korruptiota tutkivien henkilöiden tappamiseksi tai lavastamiseksi.

Big Smoken hallitessa crack-paronina Los Santosia Tenpenny saa lisää valtaa, mutta FBI alkaa kummastella kaupungin huumevirtaa. Las Venturasissa Tenpenny määrää vielä Carlin varastamaan FBIn salaisia asiakirjoja, mutta katsoo sitten Carlin muuttuneen hyödyttömäksi ja saa selville Hernadezin tehneen yhteistyötä Tenpennyn korruptiota tutkivien tahojen kanssa. Hylätyssä Las Brujasin kylässä aavikolla Tenpenny yrittää tappaa Hernandezin lapiolla, ja jättää Carlin kaivamaan hautaa itselleen ja Hernandezille Pulaskin valvonnassa. Hernandezin avulla Carl kuitenkin tappaa Pulaskin.

Valloitettuaan takaisin Madd Doggin kartanon Carl saa kuulla, että Tenpenny on saatu kiinni, ja häntä syytetään kiristyksestä, korruptiosta, huumeiden hallussapidosta ja käytöstä sekä raiskauksista. Tenpenny kuitenkin vapautetaan, koska Carl tappoi kaikki todistajat tai he ovat muuten kadonneet. Los Santosissa alkaa suuri mellakka.

Kuolema Muokkaa

Tenpenny aikoo paeta San Andreasista lentokoneella huumerahojen turvin. Carlin tapettua Big Smoken tämän crack-palatsissa Tenpenny ilmestyy hakemaan rahoja, ja kertoo saaneensa uusia tulokkaita koulittavaksi omiksi kätyreikseen. Tenpenny yrittää tappaa Carlin sekä ampumalla että sytyttämällä tulipalon, mutta epäonnistuu. Hän ja hänen uudet kätyrinsä pakenevat paloautolla vankilasta vapautuneen Sweetin roikkuessa sen tikapuissa. Carl pelastaa Sweetin avoauton kyytiin ja he jahtaavat Tenpennyä ympäri kaupunkia.

Lopulta Tenpenny ajaa ulos Grove Streetin ylittävältä sillalta, ja loukkaantuu vakavasti. Hän kuolee vammoihinsa tai sydänkohtaukseen pian sen jälkeen CJ:n ystävineen katsellessa. Sweetin neuvosta kukaan ei koske Tenpennyyn, joten hänen kuolemansa julistetaan liikenneonnettomuuden aiheuttamaksi. Myöhemmin WCTR:n uutisissa kerrotaan,että Tenpennyn ruumis on joutunut kodittomien silpomaksi ja riisumaksi.

Persoonallisuus Muokkaa

Tenpenny on korruptoitunut, erittäin väkivaltainen, sadistinen ja impulsiivinen. Hän on varsin armoton ja suuttuu helposti vastoinkäymisistä. Hän nauttii ihmisten vahingoittamisesta sekä sanallisesti että fyysisesti. Hän ei välitä rikollisuuden vähentämisestä, vaan tekee yhteistyötä rikollisten kanssa saadakseen heiltä valtaa ja kunnioitusta.

Esiintymiset tehtävissä Muokkaa

Triviaa Muokkaa

  • PC Worldin äänestyksessä "kaikkien aikojen pirullisimmasta videopelin pahiksesta" Frank Tenpenny sijoittui sijalle 35. Äänestyksessä oli 47 eri hahmoa. Game Informerin äänestyksessä Tenpenny äänestettiin toiseksi parhaaksi pahikseksi.
  • Tenpenny on pelissä hieman vanhemman näköinen kuin taidekuvassaan, eikä hänellä pelissä ole tatuointeja käsissään.
  • Tenpennyllä on oma tunnusmusiikki.