Gtapedia
Advertisement

Esperanto on henkilöauto Grand Theft Auto -sarjassa. Se esiintyy kaksiovisena luksusautona Grand Theft Auto III:ssa, Grand Theft Auto: Vice Cityssä, Grand Theft Auto: San Andreasissa, Grand Theft Auto Advancessa, Grand Theft Auto: Liberty City Storiesissa sekä Grand Theft Auto: Vice City Storiesissa ja neliovisena henkilöautona Grand Theft Auto IV:ssä ja sen lisäosissa. HD-universumissa auton valmistaja on Albany.

Ulkoasu[]

3D-universumi[]

Esperanto on klassinen amerikkalainen "gas-guzzler" -coupé, joka muistuttaa 1975-1976 Cadillac Eldoradoa.

GTA III:n Esperanto on litteä ja hieman kaareva, mutta GTA Vice Cityssä ja GTA Vice City Storiesissa auto on kulmikkaampi ja sen keula on yksityiskohtaisempi. GTA San Andreasissa takavalot ovat siirtyneet peräevistä puskuriin, ja takarekisterikilpi takaluukusta puskuriin.

HD-universumi[]

Esperanto on muutttunut täysin, eikä sillä ole muuta yhteistä alkuperäisen Esperanton kanssa kuin nimi.

Auto kuvataan tyypillisenä 1980-luvun amerikkalaisena neliovisena henkilöautona. Kyljet, puskurit ja perä muistuttavat Lincoln Continental Mark VII:tä ja maski sekä ajovalot 1982-1983 Chevrolet Malibua. Takavalot ovat lähes identtiset 1982-1986 Pontiac Bonnevillen takavalojen kanssa. Auton sisustus on samanlainen kuin Emperorissa.

Suorituskyky[]

3D-universumi[]

Esperanton suorituskyky vaihtelee hieman peleittäin, mutta pääsääntöisesti huippunopeus ja kiihtyvyys ovat tyydyttäviä. Ohjaus on herkkä, ja auton painon sekä koon vuoksi suurissa nopeuksissa auto voi lähteä hallinnasta. Jarrut ovat surkeat, ja auton pysäyttäminen kestää kauan. Kokonsa ansiosta Esperanto on kuitenkin vankka ja kestävä.

HD-universumi[]

Esperantolla on keskinkertainen huippunopeus ja kurja kiihtyvyys. Ohjaus on kelvollinen, tosin hieman laiska. Jarrut ovat paljon aiempaa paremmat, mutta eivät edelleenkään mahtavat. Kolarikestävyys on melko hyvä, mutta moottori on herkkä vaurioille.

Versiot[]

Erikoisversio[]

Grand Theft Auto III:n Aavekaupungissa esiintyy lavasteena ainutlaatuinen tummansininen Esperanto ylisuurilla pyörillä ja mustilla, läpinäkymättömillä ikkunoilla, jotka peittävät puuttuvat sisätilat. Auto on pelkkä lavaste: sillä ei voi ajaa eikä se ole edes kiinteä.

Omistajat[]

  • Tanner omistaa Esperanton, kuten tehtävässä Two-Faced Tanner nähdään.
  • Ray Bulgarin omistaa valkoisen Esperanton.

Esiintymiset tehtävissä[]

Grand Theft Auto III[]

Grand Theft Auto Vice City[]

  • Sunshine Autos Import Garage - Esperanto on yksi halutuista 24 ajoneuvosta. Se on asetettu ensimmäiselle listalle.

Grand Theft Auto: San Andreas[]

Grand Theft Auto Advance[]

Grand Theft Auto: Liberty City Stories[]

  • Love on the Rocks - Toni tapaa Donald Loven tiedonantajan, joka odottaa Esperantonsa kanssa Newportin sillan alla.

Sijainnit[]

Grand Theft Auto III[]

Grand Theft Auto: Vice City[]

  • Pysäköintialueella lähellä Moist Palms Hotelia Downtownissa.
  • Esiintyy useammin, kun pelaaja ajaa Rancherilla Downtownissa.
  • Esiintyy joskus Little Haitissa, Little Havanassa ja Downtownissa.
  • Useita yksilöitä on pysäköity parkkipaikalle Hyman Memorial Stadiumin taakse.

Grand Theft Auto Advance[]

Grand Theft Auto: San Andreas[]

  • Kujalla Sweeney General Hospitalin edessä, lähellä Angelia.
  • Pysäköity Old School Hallin luo Chinatownissa, Portlandissa.
  • Marco's Bistron parkkipaikalla Saint Mark'sissa.
  • AMCo. -huoltoasemalla Harwoodissa, Portlandissa.

Grand Theft Auto: GTA Vice City Stories[]

  • Pysäköity hylätyn kerrostalon viereen Little Haitissa, vastapäätä pohjoisinta liiketoimintarakennusta.

Grand Theft Auto IV[]

  • Musta yksilö on aina saatavilla Romanin taksiasemalla Brokerissa tehtävään Roman's Sorrow asti. Sen voi myös nähdä saapuvan asemalle tai lähtevän sieltä.
  • Joskus pysäköity The Triangle Clubille Northern Gardensissa, Bohanissa.
  • Esiintyy joskus liikenteessä Brokerissa.
  • Pysäköity tien viereen lähelle pientä rakennustyömaata Wenrohronon Avenuella, Brokerissa. Samassa paikassa on myös Marbelle.
  • Esiintyy usein Bohanissa.
  • Esiintyy joskus Alderneyssa.

Palkkiot[]

Grand Theft Auto IV[]

Triviaa[]

Grand Theft Auto III[]

  • Capital Autosin verkkosivulla beta-Esperantoa kutsutaan nimellä Esparanto. Ei tiedetä, onko se auton beta-nimi vai pelkkä kirjoitusvirhe.
  • Esperantossa oli alunperin tarkoitus olla hydrauliikkalaitteet, mutta ominaisuus siirrettiin Yardie Loboon.

Grand Theft Auto. Vice City[]

  • Yhdessä pelin trailereista musta Esperanto ajaa kolarin. Itse pelissä Esperanto ei koskaan ole musta.

  • Auton helmassa on aina ruostetta, vaikka auto maalattaisiin uudelleen.

Grand Theft Auto IV[]

  • Used Auto Partsin pihalla South Bohanissa sekä Brucie's Executive Lifestyle Autosissa East Hookissa, Brokerissa esiintyy GTA San Andreasin Esperanton ja Buccaneerin yhdistelmää muistuttava auto, jolla pelaaja ei voi ajaa. Tämä oli ehkä Esperanton beta-versio.
Advertisement